بلوکیان: برخی حرف‌ها در رابطه با مهاجران ناثواب و خطرناک کرد عروس کشان به سبک عبدالحمید خراسانی | فرمانده حامی طالبان برای چهارمین بار ازدواج کرد + فیلم ابراز نگرانی سازمان ملل از بازداشت، شکنجه و قتل نظامیان حکومت پیشین توسط طالبان تشدید محدودیت‌ها و ادامه بازداشت‌ گسترده خبرنگاران در افغانستان توسط طالبان ارسال پیامک از سامانه سهما به اتباع مجاز + جزئیات ویدئو | استقبال مهاجران افغانستانی مقیم مشهد از تیم ملی فوتسال افغانستان ویدئو | استقبال از تیم ملی فوتسال افغانستان در مشهد داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران هرات را بر عهده گرفت عکس‌هایی از مراسم تشییع پیکر شهدای حمله به مسجد شیعیان در هرات راه آهن ایران برای حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه مجددا اعلام آمادگی کرد کاظمی‌قمی، کرزی و عبدالله حمله به شیعیان در هرات را محکوم کردند ویدئو | شناسایی خانواده شهید «نسیم افغانی» پس از سال‌ها گمنامی سفارت ایران در کابل حمله تروریستی هرات را محکوم کرد تمجید وحید شمسایی از عملکرد افغانستان در جام ملت‌های آسیا + فیلم شهادت ۷ نمازگزار در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) در هرات صعود چهارپله‌ای فوتسال افغانستان در رنکینگ جهانی سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: از شادی ملت خوب افغانستان خوشحال هستم ویدئو | شادی مردم هرات پس از راهیابی تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی ویدئو | هیجان گزارشگر افغانستانی پس از صعود تیم ملی فوتسال کشورش به جام جهانی نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و قرقیزستان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

عزاداری مهاجران افغانستانی در مشهد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

  • کد خبر: ۴۰۴۶۴
  • ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
عزاداری مهاجران افغانستانی در مشهد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی
مدرسه علمیه حضرت قائم(عج) یکی از قدیمی‌ترین مراکز فرهنگی مهاجران در مشهد است که امسال هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسم عزاداری شهدای کربلا را برگزار کرده است.

سید محمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ مهاجران افغانستانی از همان سال‌های اول مهاجرت به شهرهای مختلف ایران مراسم عزاداری دهه اول محرم را با شکوهی خاص و براساس سنت عزاداری خاص شیعیان افغانستان برگزار کرده‌اند.

 

با گذشت سال‌ها؛ حالا افغانستانی‌های مقیم مشهد هیئت‌ها و تکیه خانه‌های خود را دارند و همه ساله با حضور جمعیت زیادی از مهاجران مراسم عزاداری شهدای کربلا را برگزار می‌کنند.


بیشتر بخوانید: مهاجران افغانستانی مقیم ایران و عزاداری برای شهدای کربلا


مدرسه قائم(عج) میراث دار عزاداری مهاجران در مشهد

مدرسه علمیه حضرت قائم(عج) یکی از اولین مراکز دینی مهاجران افغانستانی در ایران و مشهد است، که به همت برادران فقید جید و ساجدی در دهه شصت در پایتخت فرهنگی ایران پایه‌گذاری شد.

 

این مدرسه در سال‌های اول حضور مهاجران در مشهد به تنهایی مسئولیت دینی و فرهنگی بسیاری از مهاجران را به دوش کشید. مدرسه علمیه حضرت قائم(عج) در طول این سال‌ها در کنار اینکه اساتید و طلبه‌های زیادی را تربیت کرده، قاریان سرشناسی از جمعیت مهاجران افغانستانی مقیم مشهد را تربیت و به جامعه قرآنی جهان اسلام معرفی کرده است.

 

در طول این سال‌ها‌ مدرسه علمیه حضرت قائم(ع) در کنار همه فعالیت‌های دینی، مذهبی و فرهنگی مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان را با شکوه خاصی برگزار کرده است. بسیاری از مهاجران افغانستانی مقیم مشهد خاطرات زیادی از مراسم‌های دهه اول محرم در این مدرسه علمیه را به خاطر دارند.

 

مرحوم حجت الاسلام «سید حسن جید ساجدی» که از پایه‌گذاران مدرسه علمیه حضرت قائم بود؛ در طول سال‌های حیات‌شان همواره از منبر امام حسین(ع) به عنوان فرصتی برای طرح مشکلات مهاجران، تبیین ارزش‌های دینی و بیان فضائل و خصوصیت‌های خاندان عصمت و طهارت استفاده ‌کردند.

 

مرحوم آیت‌الله «سید حسین ساجدی» هم که سال‌ها به عنوان مبلغ مذهبی در اروپا و آمریکا وظیفه راهنمایی و حل مسائل دینی و اجتماعی مسلمانان ساکن آن کشورها را بر عهده داشتند، همواره با بیان تفسیر قرآن از منبر حسینی در جهت راهنمایی عزاداران برای داشتن زندگی‌ای بر پایه آیات قرآن تلاش کردند.

 

این مرکز فرهنگی امسال هم با توجه به شرایط پیش آمده کرونا با رعایت پرتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی سنت برگزاری مراسم عزای حسینی را فراموش نکرده است.

 

حر بشکسته دلم؛ از تو مولا خجلم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->